با رامین جوادی ، آهنگساز سریال بازی تاج و تخت آشنا شوید

رامین جوادی ، آهنگساز ایرانی-آلمانی برجسته است که در زمینه ساختن موسیقی فیلم و سریال تبحر خاصی دارد. البته درباره ایرانی بودن او بحث زیاد است؛ او نام و پدری ایرانی دارد اما در آلمان به دنیا آمده، همانجا بزرگ شده و در دانشکده موسیقی دانشگاه برکلی آمریکا، تحصیلات موسیقی خود را به اتمام رسانده است. رامین به گفته خودش از ۴ سالگی آهنگ می ساخته؛ پشت پیانو می نشست و به کمک گوش موسیقیایی خود قطعاتی را که می شنید، روی پیانو می نواخت یا حتی قطعات کوچکی از خودش ابداع می کرد. اینطور شد که پدر و مادرش تصمیم گرفتند او را در کلاس موسیقی ثبت نام کنند تا آن را اصولی یاد بگیرد.

ابتدا به سراغ ارگ (سازی که در کلیسا استفاده می شود) رفت و در ۱۳ سالگی به سمت گیتار جذب شد. رامین در دوران جوانی اش در گروه های راک نوازندگی می کرد و همانجا بود که فهمید دوست دارد موسیقیِ سازی و بدون کلام بسازد. این علاقه مندی او باعث شد که به سمت موسیقی فیلم برود. یکی از خوش شانسی های رامین، آلمانی بودنش است چرا که هانس زیمر، یکی از بزرگترین آهنگسازان فیلم دنیا نیز آلمانی تبار است و آشنایی او با هانس، نقطه عطفی در فعالیت او به وجود آورد. آشنایی این دو با واسطه های زیاد صورت می گیرد؛ «دوست داری با دوست من که دوست داره با دوست تو دوست بشه، دوست بشی؟»

رامین جوادی کارش را در سال ۱۹۹۸ با استخدام شدن در شرکت معظم تولید موسیقی هانس زیمر به نام Remote Control Productions شروع کرد. او در چند پروژه مثل موسیقی متن دزدان دریایی کارائیب و Batman Begins با هانس زیمر کار کرد و اصول این کار را فرا گرفت، از نحوه مذاکره با تیم تولید فیلم و مدیریت پروژه گرفته تا چگونگی کار کردن با کامپیوتر و ساختن دموهای اولیه. رامین درباره هانس زیمر می گوید: «او یک مربی فوق العاده بود و به او بسیار مدیونم. او به من روند کارها در فرآیند تولید فیلم های بزرگ و نحوه مذاکره با کارگردانان را یاد داد.»

Ramin_Inside1

او زمانی که احساس کرد فوت کوزه گری را یاد گرفته، تصمیم گرفت به صورت مستقل فعالیت کند. از کارهای برجسته رامین جوادی می توانیم موسیقی فیلم Iron Man، Clash of the Titans یا مرد آهنی، موسیقی بازی مدل افتخار (Medal of Honor)، موسیقی سریال فرار از زندان و در نهایت، Game of Thrones یا «بازی تاج و تخت» را نام ببریم. هر چند موسیقی مرد آهنی نامزد دریافت جایزه گرَمی بهترین موسیقی متن شد، اما شاید بتوان موسیقی بازی تاج و تخت را موفق ترین اثر او دانست.

رامین حالا ۲۰ سال تجربه در ساختن موسیقی دارد و توانسته به سبک خاص خود دست پیدا کند. توانایی او در ساختن تم های حماسی و فانتزی مثال زدنی است و مهم تر از آن، او می تواند این تم ها را در فرم های مختلف بسط و گسترش دهد. این ویژگی در موسیقی متن سریال بازی تاج و تخت به خوبی مشهود است؛ او توانسته یک تم کوچک ۲ دقیقه ای را آن قدر گسترش دهد که اکثر شخصیت های سریال اکنون موسیقی مخصوص خود را با حفظ تم اصلی موسیقی دارند.

سایت انگجت مصاحبه ای با رامین جوادی ترتیب داده که با تلخیص و تصرف آن را برایتان ترجمه کرده ایم:

احساس خودت را به عنوان یک آهنگساز چگونه توصیف می کنی؟ چه چیزی تو را بیشتر جذب می کند؟

من معمولاً به سختی خودم را توصیف می کنم. اما می توانم بگویم که ملودی برایم جذاب است. کار من، روایت داستان با با موسیقی است. همیشه ساختن تم برای شخصیت ها یا موضوعات را دوست دارم و هر چیزی که داستانی داشته باشد، مرا به وجد می آورد.

چطور با این که موسیقی های متنوعی می سازی ــ از Pacific Rim و موسیقی Warcraft که الان مشغول آن هستی گرفته تا سریال بازی تاج و تخت ــ  باز هم امضای خودت پای این آثار دیده می شود؟

من از تنوع خوشم می آید. خوبی آهنگساز فیلم بودن همین است. مثلاً در Warcraft صحنه های اکشن زیادی داریم و به موسیقی شلوغ نیاز دارد. برای مرد آهنی تصمیم گرفتیم به سراغ موسیقی راک اند رول برویم و از گیتار الکتریک استفاده کردیم. در موسیقی بازی تاج و تخت، از ویلن سل استفاده کردیم که بیان شیوایی دارد؛ در عین حال موسیقی آن کوتاه است چون دیالوگ ها نقش مهمی دارند. به همین دلیل آهنگساز بودن را دوست دارم؛ هر پروژه ای ملزومات و چالش های خاص خودش را دارد.

Daenerys-rides-Drogon-Official-HBO-810x456

برای آهنگسازی داستان های خیالی و فانتزی چه چیزی لازم است؟

من دنیاهای فانتزی را دوست دارم. هیچ محدودیتی نداری. می توانی تصمیم بگیری موسیقی شخصیت مورد نظرت فانتزی باشد یا واقعی.  می توانی از سازهای مختلف استفاده کنی. بازی تاج و تخت نمونه خوبی از این مورد است؛ حالت قرون وسطایی دارد و در عین حال، کاملاً خیالی است، بنابراین نمی دانی دقیقاً در چه دوره ای هستی. ما می توانیم در موسیقی تغییرات مختلفی ایجاد کنیم اما تمرکزمان این است که صدای موسیقی قرون وسطایی ندهد.*

*جالب است بدانید که طبق توافق رامین جوادی و تیم تولید، استفاده از فلوت در موسیقی گیم آو ترونز ممنوع است. شاید یکی از دلایلش، همین مسأله صدا ندادن مثل موسیقی قرون وسطایی باشد.

در بازی تاج و تخت، شخصیت ها موسیقی اختصاصی خودشان را دارند اما کلیت موسیقی منسجم است. چطور تم ها را این قدر منسجم نگه می دارید؟

این مسأله، مهم ترین موضوعی بود که قبل از نوشتن موسیقی درباره اش بحث کردیم. این سریال واقعاً پیچیده است. میلیون ها شخصیت و خط دیالوگ در آن وجود دارد. من با دیوید بنیوف و دی. بی. وایس (تهیه کنندگان سریال) نشستیم و درباره این بحث کردیم که چطور موسیقی فیلم را همراهی کنید و در عین حال، پیچیدگی آن را بیشتر نکند. رویه ای که در پیش گرفتیم این بود که برای یک موضوع یا کل یک خاندان یک تم به کار بردیم و گاهی دیدیم که یک شخصیت، به تم مخصوص خودش نیاز دارد. این کار را در طول کل فصل ها انجام دادیم. من تئون (گریجوی) را مثال می زنم. در فصل یک، او تمی نداشت. در فصل دو شخصیت او شکل گرفت و تصمیم گرفتیم که تمی برای او بسازیم. بنابراین موسیقی سریال متناسب با داستان آن شکل می گیرد و گسترش می یابد.


game_of_thrones_s06e09_battle_of_the_bastards_story_cover

همه چیز در سریال مدام در حال تغییر است؛ شخصیت ها و موسیقی شان تکامل، و جایگاه ویژه خودشان را پیدا می کنند. چطور از پس این قضیه بر می آیی؟

خوبی کار این است که مکان های مختلفی در سریال وجود دارد. مثلاً وایت واکرها حس یخی می دهند. برای دنریس صحنه های صحرایی و دوتراکی ها را داریم که از صداهای متفاوتی برایشان استفاده می کنم. تصویرپردازی ها و داستان خیلی رویم تأثیر می گذارد. به من کمک می کند ساز مناسب را انتخاب کنم و خلاقیت به خرج دهم. ما همیشه دور هم می خندیم چون هر فصل با یک ساز جدید می آیم و می گویم: «اوه! توبا (نام یک ساز بادی-برنجی)! هنوز از این یکی استفاده نکرده ایم.” پیش رفتن سخت است و در عین حال لذت بخش.

تکنولوژی چه تأثیری روی کار تو به عنوان یک آهنگساز داشته است؟

اکثر اوقات، افرادی که با آن ها کار می کنی مثل کارگردان ها یا تهیه کنندگان، علم موسیقی ندارند. اگر برای آن ها تم موسیقی را روی پیانو بنوازی و بگویی «اگر برویم این را با ارکستر بزرگ ضبط کنیم، عالی صدا می دهد، باور کن!»، برایشان تصورش واقعاً سخت است. مثل این است که سر صحنه فیلم برداری به پرده سبز نگاه کنید و یکی به شما بگوید وقتی جلوه های ویژه اعمال شوند، این صحنه خیلی خوب به نظر می رسد.

خوبی تکنولوژی این است که با استفاده از صداهای آماده، می توانم دموهای دقیقی را آماده و به تهیه کنندگان ارائه کنم. بعد از آن می توانیم در مورد جزئیات موسیقی و تغییرات آن صحبت کنیم. آن ها می توانند صدای پرکاشن (سازهای کوبه ای) و ارکستر را بشنوند چون روی کامپیوتر یک تنظیم کامل انجام می شود. بنابراین خیلی عجیب نیست وقتی افراد زیادی مقابلت نشسته اند و باید همه کارها سریع انجام شوند، ناگهان می گویند: «پس صدای آن اینطور خواهد بود؟ قبلاً این را نشنیده بودم.»

هدف این است که دقیق ترین دمو را داشته باشیم و کامپیوتر می تواند در این زمینه کمک کند. وقتی نهایتاً با نوازنده واقعی موسیقی را ضبط می کنیم، تغییراتی وجود دارد اما این تغییرات نباید غافلگیر کننده باشد.

محدودیت ها چه هستند؟ کی دیگر کامپیوتر نمی تواند همراهی کند؟

کامپیوتر در بیان احساسات محدود است. نمی تواند کاری را که یک نوازنده واقعی می کند، انجام دهد. چیزی که خطرناک است، عادت کردن به آهنگسازی با کامپیوتر و صداهای آن به جای نوشتن قطعه برای نوازنده است. این مسیر واقعاً خطرناک است. مثلاً در بازی تاج و تخت، برای صحنه های دنریس به وفور از کُر با شعرهای والریایی استفاده کرده ام. من نمی توانم برای چنین چیزی دمو بسازم، فقط یک سری صداهای کُر مبهم در کامپیوتر می سازم و به تهیه کنندگان می گویم که آن را با ترانه اش تصور کنند. گاهی اوقات فقط می توانی به آن ها بگویی به تو اعتماد کنند.

 

منبع: دویچه وله، انگجت

برچسب,,,,,

1 دیدگاه در “با رامین جوادی ، آهنگساز سریال بازی تاج و تخت آشنا شوید

  1. مقاله بسیار خوبی بود
    و واقعا موسیقی این سریال بی نظیره
    موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *